Home  | G.H. Lückens  | Modelleerwerk  | Tekeningen  | Werk divers  | Sitemap  | 

Bronzen afgietsel 
Voor een bronzen afgietsel werkte Lückens bijna altijd samen met de Hoornse Metaalwarenfabriek Scholten. Het brons kon niet gegoten worden in de gipsen mal, want deze zou verbranden door de hitte van het vloeibare metaal. Daarom gebruikte men de verloren-was-methode, een ingewikkelde en tijdrovende techniek waar met name R. Wiggers van firma Scholten zich in had gespecialiseerd.

Holle wasvorm
De gipsen mal werd ingestreken met vloeibare was. De was stolde in een dunne laag tegen het koudere gips, zonder aan het gips te hechten. De dikte van de was moest zo egaal mogelijk zijn en bepaalde de dikte van het bronzen eindresultaat. Lückens controleerde hierna met de mouleur de holle wasmal, zodat eventuele onvolkomenheden nog konden worden aangepast.

Inbedmassa
Na controle van de holle wasvorm werd deze ingebed in een speciale vloeibare massa, die de vorm aan alle kanten omsloot (ook de binnenkant van de wasvorm wordt volgegoten). De inbedmassa stolde. Dit geheel - wasvorm met inbedmassa - werd op hoge temperatuur gebakken in een oven. De inbedmassa werd vuurvast en de was verdampte, waardoor een tussenruimte ter dikte van de waslaag ontstond.

Bronsgieten

Bronsgieten (foto: Jissy)

Bronsgieten
Het brons werd gesmolten op een temperatuur van circa 1300 graden. De bronsgieter goot het vloeibare brons met een gietkroes in de ruimte tussen de buitenvorm en de kern. Stollen en afkoelen van het brons gebeurde in de gietvorm.

Afwerking
Vervolgens werd de ruwe bronzen plaquette uit de gietvorm gehaald en bijgewerkt. Als laatste werd het brons gepolijst om een hoogglans te verkrijgen. Soms werd het oppervlak met een bepaald zuur behandeld om het kunstwerk een bepaalde kleur (patina) te geven. Als laatste werd het bronsreliëf licht ingesmeerd met bijenwas, om het te beschermen tegen verdere oxidatie.

Kleur brons
De bronzen plaquettes van Lückens hadden niet allemaal dezelfde kleur. Dit kwam niet zo zeer door wijziging in de patina, maar door de samenstelling van het brons. In de crisistijd en de tweede wereldoorlog werd om financiële redenen de mengverhouding van de metalen aangepast.

De overgebleven plaquettes die binnenshuis hebben gehangen, hebben veelal nog de oorspronkelijke kleur. Bij de werken die blootgesteld zijn (geweest) aan weer en wind is het patina vervaagd tot grijs en bleekgroen.

Bronzen plaquette H.C. van der Lee

Bronzen plaquette
verweerd door inwerking
van weer en wind.
(Dr. H.C. van der Lee)

Bronzen plaquette H.C. van der Lee

Bronzen plaquette
in goede staat.
(Dr. H.C. van der Lee)